نوشته شده توسط : breketid

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران ضمن بررسی وضعیت تعطیلات و خسارت های ناشی از آن، "طرح ساماندهی تعطیلات رسمی در ایران" را ارائه کرده است.

در این گزارش تاکید شده که تعطیلات در ایران نسبت به بقیه دنیا کم است "اما آنچه باعث شده است که این تعداد اندک تعطیلات به عنوان چالشی جدی در جامعه مطرح شود، پدیده بین التعطیلی ناشی از تعطیلات و زیان های اقتصادی مترتب بر آن است که به اقتصاد ملی وارد می شود."

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به کسانی که معتقدند ایران دارای بیشترین میزان تعطیلی در جهان است نوشته که "در این دیدگاه تعطیلات رسمی و تعطیلات پایان هفته از یکدیگر تفکیک و ایران به لحاظ تعطیلات رسمی با دیگر کشورهای جهان مقایسه شده و بدین ترتیب دارای بیشترین تعطیلات در جهان اعلام شده است."

به نوشته مرکز پژوهش‌های مجلس، این گروه تعطیلات را معادل اصطلاح"Holiday" گرفته و آن را مبنای محاسبه و شمارش تعطیلات قرار می دهند که با این حساب تعطیلات ایران بدون در نظر گرفتن تعطیلات آخر هفته، ۲۵ روز است.

این مرکز وابسته به مجلس ایران می نویسد که "معادل دقیقتر اصطلاح Holiday یوم الله است نه تعطیلات؛ به همین خاطر این اصطلاح در سایر کشورها معادل روزهایی است که به دلایل مذهبی و مقدس به طور رسمی تعطیل شده اند."

در مقابل این گروه از منتقدان بالا بودن تعطیلات، گروهی هم هستند که می گویند "ایران دارای کمترین روزهای تعطیل در جهان است. آنها تفکیک میان تعطیلات رسمی و تعطیلات پایان هفته را نمی پذیرند و باورشان بر این است که میان این دو نوع تعطیلات به لحاظ ماهیت تفاوتی وجود ندارد."

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور در این دسته قرار دارد و معتقد است که ایران به لحاظ تعطیلات غیر از "کشوری در خلیج عدن" دارای کمترین تعطیلات است.

این سخنان آقای احمدی نژاد در پاسخ به کسانی است که به گفته وی "می گفتند دولت نهم و دهم تعطیلات زیادی را به کشور تحمیل کرده و با محاسبات غلطی آن را عاملی برای زیان دیدن کشور اعلام می کردند."

مشکل استفاده از دو تقویم قمری و شمسی

آخر هفته ها در ایران یک روز جمعه تعطیل است و بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی در روزهای پنج شنبه کار می کنند و مرکز پژوهش‌های مجلس می نویسد که برای بررسی میزان تعطیلات "باید کل تعطیلات کشور اعم از پایان هفته با کل تعطیلات در سایر کشورها مقایسه شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران دارای کمترین تعطیلات در جهان خواهد بود."

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تعطیلات دو کشور ایران و بریتانیا مقایسه شده و آمده که اگر تعطیلات دو کشور بدون پایان هفته محاسبه شود ایران دارای ۲۵ روز تعطیلی و بریتانیا دارای ۱۲ روز تعطیلی خواهد اما اگر این تعطیلات با تعطیلات آخر هفته جمع شود تعطیلات ایران در سال به ۷۷ روز می رسد در حالی که تعطیلات در بریتانیا ۱۱۶ روز است.

مشکل این مقایسه این است که آیا ساعت کار مفید ایران با کشوری مانند بریتانیا قابل مقایسه است؟ مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این پرسش می‌نویسد که "ساعت کار مفید در ایران نسبت به سایر مناطق دنیا قابل مقایسه نیست. در خوش بینانه ترین برآورد ساعت کار مفید در ایران دو ساعت است و در کشورهای پیشرفته دنیا در بدبینانه ترین برآورد این رقم به پنج ساعت می رسد."

محاسبه این مرکز تحقیقاتی وابسته به مجلس نشان می دهد که در چنین وضعیتی "کشورهای پیشرفته از ۴۴ ساعت کار در هفته ۲۸ ساعت کار مفید انجام می دهند، در ایران این رقم ۱۱ ساعت است."

مجلس

مرکز پژوهشهای مجلس نوشته که مشکل اصلی تعطیلات در ایران تبعیت تعطیلات رسمی از دو تقویم قمری و شمسی است.

اما مشکل در ایران بنابر نظر کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس فقط کم یا زیاد بودن تعطیلات نیست "بلکه علت اصلی این امر تبعیت تعطیلات رسمی از دو تقویم قمری و شمسی است که به دلیل گردش ماه قمری تداخل و تدوام تعطیلات و پیچیده شدن برنامه ریزی و مدیریت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایجاد می شود."

مشکل این است که پانزده روز از مجموع تعطیلات بیست و پنج روزه در ایران مذهبی است و در هر ماه قمری حداقل یک تعطیلی وجود دارد. "چالش اصلی تعطیلات در کشور توالی تعطیلات رسمی (مذهبی، ملی و حکومتی) با تعطیلات پایان هفته و ایجاد پدیده بین التعطیلی در کشور است."

گزارشها نشان می دهد که تعطیلات در قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۷ تنها ۱۶ روز بود که ۱۱ روز تعطیل مذهبی و پنج روز تعطیلی ملی بود، اما پس از انقلاب، تعطیلات در ایران به ۲۵ روز افزایش یافت که پانزده روز آن تعطیلی مذهبی است.

طرح پیشنهادی ساماندهی تعطیلات

پیش نویس طرح "ساماندهی تعطیلات رسمی کشور" پیشنهاداتی را در مورد برخی تعطیلات مذهبی و ملی ارائه می دهد مثلا می گوید که روز "ولادت امام رضا" امام هشتم شیعیان فقط در استان خراسان رضوی و روز "شهادت امام صادق" امام ششم شیعیان و حضرت فاطمه در استان قم تعطیل رسمی شود.

در باره تعطیلی روز ۲۹ اسفند، روز ملی شدن صنعت نفت، نیز پیشنهاد شده که به جای تعطیلی کامل "نیمه تعطیل و ساعت کاری تا ۱۲ ظهر" باشد.

در این طرح پیشنهاد شده که روز ۱۱ اردیبهشت فقط برای کارگران تعطیل محسوب شود.

برای حل مشکل بین التعطیلی نیز پیشنهاد شده که اگر یک روز کاری در میان دو تعطیلی قرار بگیرد "دولت مجاز است با اطلاع رسانی قبلی آن روز را تعطیل اعلام نماید."

در سال‌های اخیر آقای احمدی نژاد بخشی از ساعات کار ادارات را در روزهای ماه رمضان نیز کم کرده است ولی برخی معتقدند این کار به زیاد اقتصاد کشور است.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این افراد می گوید که "تجربه ما نشان می دهد که وقتی دو تا سه ساعت از ساعت کاری در ماه رمضان کاهش می یابد بازدهی افراد در ادارات افزایش می یابد."

در طرح پیشنهادی آمده که دولت می تواند در ماه رمضان "با توجه به شرایط اقلیمی" حداکثر به میزان دو ساعت از ساعت کار کارکنان ادارات کم کند.

مجلس ایران شهریور ماه امسال تعطیلی عید فطر را از یک روز به دو روز افزایش داد و در طرح پیشنهادی آمده است "در صورتی که روز عید فطر در روز جمعه واقع شود تعطیلی عید فطر دو روز خواهد بود."



:: برچسب‌ها: آسمان ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس ، این سخنگو گفت راكت شلیك شده موجب بروز تلفات یا خرابی نشد.

میكی روزنفیلد سخنگوی پلیس گفت : یك فروند راكت از منطقه نوار غزه به سوی منطقه ' اشكول' شلیك شد كه در یك محوطه باز فرود آمد و موجب خرابی مكان یا زخمی شدن كسی نشد.

بنوشته این خبرگزاری؛ شامگاه جمعه گذشته نیز یك فروند راكت بین دو منزل مسكونی واقع در شهر بندر اشكلون واقع در جنوب فلسطین اشغالی بین دو منزل مسكونی فرود آمد كه موجب بروز تلفات و خساراتی نشد.

هنوز هیچ فرد یا گروهی در منطقه نوارغزه مسولیت حمله موشكی روز جمعه به سوی نوار غزه را قبول نكرده است.

به گفته شاهدان،در همین حال یكی از اعضای گردانهای قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی در اوایل روز شنبه براثر وقوع انفجار در بیت لاهیا در نزدیكی شهر غزه زخمی شد.

یك مقام امنیتی جنبش اسلامی حماس كه بر غزه حاكم است ، گفت : انفجار یاد شده براثر حمله هوایی اسراییل رخ داد.

لازم به ذكر است رژیم صهیونیستی حملات هوایی خود را به غزه به بهانه پاسخ به حملات موشكی مبارزان اسلامی فلسطینی انجام می دهد و این بار نیز احتمالا چنین مقاصد شومی را مد نظر دارد.

1682



:: برچسب‌ها: سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

'محسن رضایی' در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص اهمیت حضور مردم در صحنه گفت: این حضور باعث شده كه بسیاری از توطئه‌ها خنثی شود و ملت مبارز ایران در صحنه‌های مختلف پیروز شوند.

وی، ملت ایران اسلامی را پرچم دار مبارزه با دشمنان دانست و گفت: ملت‌های دیگر نیز با الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران بپا خاسته‌اند.

رضایی در خصوص پیام راهپیمایی 22 بهمن امسال به برخی حكام عرب، گفت: پیام این است كه به جای پناه بردن به آمریكا و رژیم غاصب اسرائیل، به مردم خود پناه ببرید چرا كه مهم‌ترین پناهگاه دولت‌ها بعد از خدا، مردم هستند.

تهرام/1429 /1556*



:: برچسب‌ها: هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 329
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش بامداد روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید احمد میرعلایی در این نشست خبری گفت: فیلم سینمایی 'راه بهشت' به كارگردانی 'مهدی صباغ زاده' اثری قابل تامل است.

وی یادآور شد: ما از این اثر سینمایی حمایت اندكی داشتیم زیرا زمانی درخواست برای حمایت یا مشاركت در تولید این اثر به بنیاد سینمایی فارابی رسید كه دكورهای این اثر ساخته شده بود.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح كرد: بودجه مالی بنیاد سینمایی فارابی در حمایت و مشاركت از آثار سینمایی محدود است و در نهایت فیلمنامه آثار سینمایی برای حمایت باید مورد تایید هیات بازبینی فیلمنامه در این بنیاد باشند.

به گفته میرعلایی، نیمی از فیلم های سینمایی در سی امین جشنواره فیلم فجر از بنیاد سینمایی فارابی وام گرفته اند و فیلم راه بهشت نیز در بخش وسایل و ابزار مورد نیاز برای تولید از حمایت این بنیاد برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: فیلمنامه فیلم سینمایی راه بهشت تمام عیار نبود و دست اندركاران این اثر تولید آن را نیز آغاز كرده بودند.

مهدی صباغ زاده نیز در ادامه تصریح كرد: من از فیلمنامه این اثر سینمایی حمایت می كنم و عقیده دارم نباید عدم حمایت از تولید این اثر سینمایی را در فیلمنامه آن جست و جو كرد.

حجت الاسلام محمد تقی انصاری نیز در واكنش به صحبت های میرعلایی گفت: اگر ما می خواستیم در انتظار حمایت ها بمانیم باید قید تولید فیلم راه بهشت را می زدیم ضمن آنكه برای ابزاری كه در ساخت فیلم از فارابی گرفته شد، چك دادیم.

وی تصریح كرد: متاسفانه متفكری در بخش فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی دیده نمی شود و جایگزین افراد با سوادی همچون 'رضا آقابالا' افرادی مسلط نیستند و من حرف های خود را بر اساس مستندات ارائه می كنم.

این تهیه كننده سینما از مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درخواست كرد جلوی برخی روند های غیر معمول برای تولید آثار سینمایی گرفته شود.

این تهیه كننده سینما پیشتر از عدم حمایت بنیاد سینمایی فارابی از فیلم راه بهشت به عنوان اثری دینی انتقاد كرده بود.

نشست خبری فیلم سینمایی راه بهشت شنبه شب در سالن شماره 2 برج میلاد برگزار شد.

فراهنگ**1983**



:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرگزاری فرانسه از فلوجه ،ستوان پلیس جبار حمد گفت : براثر انفجار یك بمب كنار جاده ای در فلوجه واقع در استان الانبار شیخ ناجم مصطفی الحافظ رییس یكی از قبایل منطقه به همراه برادر ، همسر و پسر دوساله اش جان باختند.

ستوان حمد گفت:شیخ حافظ بعنوان یكی از دشمنان شناخته شده شورشیان وفردی وفادار به پلیس و ارتش عراق،محسوب می شد.

یكی از پزشكان بیمارستانی در فلوجه واقع در 60 كیلومتری غرب بغداد تایید كرد بعد از این حادثه اجساد چهارتن را تحویل گرفته است.

بیمارستان یاد شده همچنین اعلام كرد:اجساد دو تن دیگر را كه براثر انفجار بمب مغناطیسی چسبیده به خودروی آنها درشهر فلوجه جان باختند، به این بیمارستان منتقل كردند.

یك مقام وزارت كشور در عراق نیز گفت:یك كارمند وزارت كشور به نام حیدر شمیك براثر شلیك افراد مسلح ناشناس به سوی خودروی وی در شرق بغداد جان باخت.

1682



:: برچسب‌ها: تایوان , سفر , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش كشور روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد سال 1391 می توانند از امروز، 23 بهمن ماه با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org و با وارد كردن اطلاعات كارت اعتباری و یا شماره پرونده و كدرهگیری، ضمن مشاهده كارت ورود به جلسه آزمون خود از آن پرینت تهیه كنند.

'حسین توكلی' یادآورشد: آن دسته از داوطلبانی كه علاوه بر رشته امتحانی اصلی خود در یكی از كدرشته های شناور به عنوان رشته امتحانی دوم شركت می كنند باید از هر دو كارت خود پرینت تهیه كنند.

وی با بیان اینكه فرصت دوباره ای برای داوطلبان شركت در رشته های كارشناسی ارشد پیام نور و غیرانتفاعی ها در این مرحله درنظر گرفته شده است، توضیح داد: داوطلبانی كه علاقه مند به شركت در گزینش رشته های دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی هستند می توانند بعد از مطالعه شرایط مربوطه كه در صفحه 5 دفترچه راهنمای آزمون درج شده است و پس از پرداخت مبلغ 46 هزار ریال به صورت الكترونیكی، نسبت به ثبت این درخواست در قسمت ویرایش اطلاعات اقدام كنند.

توكلی درمورد چگونگی رفع نقص احتمالی اطلاعات كارت ورود به جلسه كارشناسی ارشد نیز گفت: داوطلبان چنانچه درمورد اطلاعات شخصی خود با مندرجات كارت ورود به جلسه مغایرتی مشاهده كردند حداكثر تا 28 بهمن ماه 1390 فرصت دارند تا از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به بخش ویرایش مراجعه كرده و موارد مغایر را اصلاح كنند.

به گفته وی، داوطلبان درصورتیكه درمورد جنس، معلولیت و زبان های خارجی خود تفاوتهایی در كارت ورود به جلسه مشاهده كردند باید از ساعت 8 تا 12 و 14 تا 18 روز دوشنبه، 24 بهمن ماه به نماینده سازمان سنجش مستقر در باجه رفع نقص حوزه مربوطه مراجعه كنند.

نشانی باجه های رفع نقص حوزه های امتحانی كارشناسی ارشد در جدول شماره 2 اطلاعیه راهنمای این آزمون در نشریه پیك سنجش 17 بهمن منتشر شده و بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش نیز قرار گرفته است.

مشاورعالی سازمان سنجش درباره داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان نیز توضیح داد: داوطلبان متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان كه تقاضای آنان مورد موافقت ارگان های مربوطه قرار گرفته است در مقابل سهمیه خود در كارت ورود به جلسه، كلمه 'رزمنده' را مشاهده خواهند كرد و چنانچه كلمه 'آزاد' در مقابل سهمیه آنها درج شده باشد به این معنی است كه درخواست سهمیه آنها از طرف ارگان های مسوول قبول نشده است و این دسته از داوطلبان لازم است حداكثر تا 4 اسفندماه 90 در ساعات اداری به ارگان های مربوطه مراجعه و اعمال سهمیه خود را پیگیری كنند.

توكلی افزود: داوطلبانی كه معدل مندرج در كارت ورود به جلسه آنها با معدل واقعی شان مغایرت دارد نیز این امكان را خواهند داشت كه با مراجعه به بخش ویرایش، معدل خود را اصلاح كنند درغیراینصورت نسبت به لغو قبولی آن دسته از داوطلبانی كه در ردیف پذیرفته شدگان كارشناسی ارشد قرار گیرد، اقدام خواهد شد و تبعات آن برعهده شخص داوطلب خواهد بود.

آزمون كارشناسی ارشد سال 1391 برای پذیرش دانشجو در 137 كدرشته امتحانی برگزار می شود كه داوطلبان این آزمون در رقابت های 50 كدرشته علوم انسانی، 29 كدرشته فنی و مهندسی، 25 كدرشته كشاورزی، 15 كدرشته علوم پایه، 12 كدرشته هنر و 6 كدرشته دامپزشكی حضور خواهند داشت.

آزمون داوطلبان 7 كد رشته امتحانی با 160 هزار و 758 متقاضی در نوبت صبح روز چهارشنبه، 26 بهمن ماه و آزمون 11 كدرشته امتحانی با 166 هزار و 244 داوطلب در نوبت بعدازظهر همان روز برپا خواهد شد.

داوطلبان 64 كدرشته امتحانی با تعداد 198هزار و 209 نفر در نوبت صبح روز پنج شنبه، 27 بهمن ماه و داوطلبان 5 كدرشته امتحانی با 161 هزار و 205 نفر در نوبت بعد از ظهر همان روز به رقابت با یكدیگر خواهند پرداخت.

تعداد 172 هزار و 5 نفر داوطلب 12 كدرشته امتحانی كارشناسی ارشد نیز در نوبت صبح جمعه، 28 بهمن ماه و 159 هزار و 65 نفر در رقابت 32 كدرشته امتحانی این آزمون شركت خواهند كرد.

تعداد 903 هزار و 172 نفر برای شركت در 131 كدرشته امتحانی كارشناسی ارشد به صورت متمركز ثبت نام كرده اند كه با احتساب داوطلبان دو رشته ای، یك میلیون و 17 هزار و 486 كارت ورود به جلسه صادر خواهد شد.

نتایج اولیه این آزمون به صورت كارنامه تنظیم می شود و در چهارم خردادماه 1391 از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

فراهنگ**1055



:: برچسب‌ها: مربع , موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

'محمد وحیدی' شنبه شب در گفت و گو با ایرنا گفت: كلیه مدارس شهرستان های بجنورد و فاروج و نیز مناطق روستایی شهرستان شیروان در سه مقطع تحصیلی در نوبت صبح روز یكشنبه تعطیل است.

وی افزود: مدارس مناطق مانه و سملقان، شیروان، شوقان و راز و جرگلان نیز درمقاطع ابتدایی و مدارس ابتدایی اسفراین، بام و صفی آباد در نوبت صبح فردا تعطیل است.

بارش برف از صبح امروز عمده مناطق استان خراسان شمالی را دربرگرفته كه از عصرشنبه موجب بسته شدن محورهای غربی و جنوبی این استان در حدفاصل بجنورد - جنگل گلستان و نیز بجنورد - اسفراین شده است.ك/3

626



:: برچسب‌ها: شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid


:: برچسب‌ها: برلین , د ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، مركز كنترل ترافیك پلیس راه ناجا با شماره تلفن 88255555 (10 خط) به طور شبانه روزی پاسخگوی وضعیت جوی و ترافیكی راههای كشور و امدادرسانی احتمالی به همه هموطنان است.

سیام**9012 1568



:: برچسب‌ها: جزیره , تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 337
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : breketid

وزارت آموزش و پرورش افغانستان جزئیات مربوط به جنگهای داخلی چهار دهه اخیر این کشور را از کتابهای درسی دانش آموزان حذف کرده است.

دانش آموزان افغان چه چیزهایی را باید در مورد تاریخ کشور خود بدانند؟ یک پاسخ متعارف به این سوال این است که دانش آموزان هر چه در مورد رویدادهای تاریخی افغانستان بیشتر بدانند، بهتر است.

سوال بعدی این است که دانش آموزان با اطلاعات تاریخی خود چه کار خواهند کرد؟ پاسخ وزارت معارف افغانستان به این سوال این است که از آن جا که بخش هایی از تاریخ افغانستان مملو از جنگ و خشونت اند، آگاهی یافتن دانش آموزان افغان از این بخش های تاریخ کشور خود حس نفرت و کینه جویی را در آنان تقویت خواهد کرد و در نهایت به وحدت ملی افغانستان لطمه خواهد زد.

بر اساس همین استدلال، وزارت معارف تاریخ منازعات چهار دهه اخیر افغانستان را از کتاب های درسی حذف کرده است.

البته حالا که این حذف انجام شده، می توان گفت که تاریخ نیم قرن اخیر افغانستان بدون منازعات این چهار دهه واپسین، تاریخ ناقصی است. اما این هم پرسش مهمی است که اگر کسی بخواهد تاریخ منازعات این چهار دهه را در کتاب های درسی بیاورد ، چه روایتی از جنگ و سیاست در این دوران باید به عنوان روایت معتبر برگرفته شود؟

بیشتر کسانی که از صحنه سازان و بازیگران اصلی عرصه جنگ و سیاست در این چهار دهه بوده اند، همین اکنون به اصطلاح حی و حاضر اند و در ساختار سیاسی موجود نقش بازی می کنند.قاعدتا هیچ کدام از آنان نمی خواهند که بار سنگین ملامت را بر دوش خود بکشد.

"اگر کسی بخواهد تاریخی بنویسد و در آن سعی کند همه گرایش های قومی، مذهبی، حزبی و ایدئولوژیک موجود در جامعه و ساختار سیاسی امروز افغانستان را یکسان راضی نگه دارد، ناگزیر در توصیف آنچه در نیمه اول دهه نود رخ داد، باید فقط از افعال مجهول استفاده کند و از رویدادها با زبانی فشرده، کلی و گنگ سخن بگوید."

در چنین فضایی، تاریخی که با گوشه چشم داشتن به ملاحظات سیاسی امروز افغانستان نوشته شود، به ناگزیر باید چنان کلی و سرپوشیده باشد که آموختن اش چیز مفیدی بر اطلاعات تاریخی دانش آموز نخواهد افزود.

مثلا در نیمه اول دهه نود میلادی، احزاب مجاهدین در کابل با هم جنگیدند. درحالی که این احزاب اسم داشتند، رهبر داشتند، برنامه های سیاسی داشتند و اقدامات خشونت بار معینی را در برابر همدیگر انجام دادند و این اقدامات شان با پی آمدهای ویران گر همراه بود.

اما اگر کسی بخواهد تاریخی بنویسد و در آن سعی کند همه گرایش های قومی، مذهبی، حزبی و ایدئولوژیک موجود در جامعه و ساختار سیاسی امروز افغانستان را یکسان راضی نگه دارد، ناگزیر در توصیف آنچه در نیمه اول دهه نود رخ داد، باید فقط از افعال مجهول استفاده کند و از رویدادها با زبانی فشرده، کلی و گنگ سخن بگوید.

چیزی در این مایه:" پس از شکست شوروی در افغانستان و سقوط حکومت کابل در اوایل دهه ی نود میلادی جنگ های داخلی در کابل در گرفت و تلفات و خسارات بسیاری بر جا گذاشت". چه کسانی این جنگ ها را آغاز کردند، کدام گروه ها و کدام رهبران سیاسی و نظامی در آن همه کشتار و ویرانی دست داشتند؟ این یکی از همان سوال هایی است که به نظر وزارت معارف افغانستان نباید پاسخ داده شوند و حد اقل پاسخ به چنین سوالی نباید در کتاب های درسی راه پیدا کند. چرا؟ به این خاطر که تشریح این مسایل به " وحدت ملی" ضربه خواهد زد.

"وحدت ملی اگر چیز مطلوبی است، جز از راه گفت وگوهای صریح در مورد گذشته تاریخی، وضعیت فعلی و چشم انداز آینده حاصل نخواهد شد."

تردیدی نیست که باز کردن تاریخ چهار دهه اخیر افغانستان و شرح ماجراهای این دوران در کتاب های درسی با مشکلات بسیاری همراه است. اما مسکوت گذاشتن رویدادهای خشونت آلود این چهار دهه ( به خاطر ملاحظات سیاسی روز) پرسش های دیگری را بر می انگیزد.

یکی از آن پرسش ها این است که با تاریخ افغانستان در دوره های پیش از چهار دهه اخیر چه باید کرد؟

اگر از زمانه های دور بگذریم، تاریخ افغانستان در سه قرن اخیر پر است از کشتار( اعم از قتل های فردی و نسل کشی)، غارت، سرکوب، حبس، تبعید، ویرانگری و کوچاندن های اجباری.

قربانیان این گونه های متنوع خشونت هم غالبا مردمانی بوده اند که به عنوان مردمان متمرد و یاغی پیوسته هدف قرار می گرفته اند.

اکنون، نسل های پسین ِ همان مردمان در افغانستان زنده گی می کنند. آیا آنان نباید بدانند که بر پیشینیان شان چه رفته است؟ البته در تاریخ های رسمی افغانستان از خشونت های پیش گفته چیز زیادی به شرح نمی آید و در عوض بر کارکردهای مثبت شاهان و امیرانی بیشتر تاکید می شود که طراحان و مجریان اصلی این اقدامات خشونت آلود بوده اند.

"تصمیم وزارت معارف به حذف تاریخ منازعات چهار دهه اخیر از کتاب های درسی، ظاهرا نشان از آن دارد که از این پس نمی توان تاریخ رسمی ای نوشت که در آن بتوان رویداد های تاریخی را به صورت گزینشی و مطابق با میل جریان حاکم در متون درسی وارد کرد."

در مثل، در تاریخ های رسمی این را می توان یافت که فلان امیر اولین کسی بود که فلان نهاد آموزشی را بنا کرد یا فلان ابزارهای تکنولوژیک زمان خود را به افغانستان آورد. اما این که همان امیر فلان تعداد از مخالفان خود را به دهانه ی توپ بسته و تکه –تکه کرده باشد ، در این تاریخ ها ثبت نشده است.

امروز به نظر می رسد که نوشتن چنان تاریخ های رسمی ِ یک جانبه، دشوارتر شده است. تصمیم وزارت معارف به حذف تاریخ منازعات چهار دهه اخیر از کتاب های درسی، ظاهرا نشان از آن دارد که از این پس نمی توان تاریخ رسمی ای نوشت که در آن بتوان رویداد های تاریخی را به صورت گزینشی و مطابق با میل جریان حاکم در متون درسی وارد کرد.

به بیانی دیگر، این تصمیم نشانه پایان یافتن دوره ای است که در آن می شد به راحتی و بدون توجه به ملاحظات سیاسی و اجتماعی یک و تنها یک روایت مقبول تاریخی ( و البته مقبول از نظرجریان حاکم) عرضه کرد.

آیا فهم گذشته وحدت ملی را آسیب می زند

در افغانستان، مساله وحدت ملی همواره بر سر زبان ها بوده، اما روشن است که بر سر معنا و مدلول آن و همچنین بر سر تدابیری که می توانند افغان ها را به وحدت ملی نزدیک تر کنند توافقی وجود ندارد.

چند سال پیش بر سر استفاده از کلمه "دانشگاه" بحث داغی در گرفت. در آن وقت، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان استفاده از این کلمه را نابجا و مخل وحدت ملی افغانستان خواند و پیش نهاد کرد که به جای " دانشگاه" کلمه پشتوی " پوهنتون" در هر دو زبان رسمی افغانستان – پشتو و دری- استفاده شود.

"امروز اطلاعات در شکل ها و اندازه های گوناگون با سرعتی باورنکردنی تولید، پخش و باز-تولید می شوند. اطلاعات تاریخی هم از این روند خارج نیستند و دیگر تن به پرده پوشی نمی دهند."

گفته می شد که "پوهنتون" از مصطلحات ملی و با سابقه افغانستان است و به کار بردن " دانشگاه" به جای آن به معنای نشاندن " بیگانه" بر مسند " خودی" است.

کار به جایی رسید که یکی از روزنامه نگاران دری زبان در شمال افغانستان به خاطر به کار بردن کلمه دانشگاه، شغل خود در تلویزیون محلی مزار شریف را از دست داد.

سه سال پیش والی نیمروز هزاران جلد کتاب مربوط به یک ناشر افغان را در رودخانه ریخت و گفت که این کار را با مشورت وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان کرده است.

پرسشی که بسیاری از منتقدان در قبال این دو مورد طرح می کردند این بود که آیا مثلا استفاده ازکلمه " دانشگاه" در زبان دری بیشتر به وحدت ملی افغانستان آسیب می زند یا بیگانه خواندن این کلمه و ممنوع کردن آن؟

آیا انتشار و خوانده شدن آثار پژوهشی در مورد تاریخ و فرهنگ مردمان افغانستان بیشتر به وحدت ملی آسیب می زند یا نابود کردن هزاران جلد از این گونه آثار؟

در این اواخر دکتر فاروق وردک وزیر معارف افغانستان تصمیم گرفت که نام یکی از مکاتب معروف کابل یعنی " لیسه ی بی بی مهرو" را به " لیسه ی پوهاند عبدالقیوم وردک" تغییر بدهد.

بی بی مهرو زنی بوده که در یکی از جنگ های افغان-انگلیس در برابر انگلیسی ها جنگیده و کشته شده است و از همین رو نام او برای بسیاری نماد دلیری و فداکاری زن افغان در مقابل متجاوزان است.

از قضا جنگ های افغان ها با انگلیس ها از معدود مواردی اند که در آن ها همه مردم افغانستان به نحوی سهم گرفتند و با نوعی احساس همبسته گی در برابر انگلیس ها جنگیدند. به همین خاطر هم بود که تغییر نام لیسه/ دبیرستان، بی بی مهرو بحث انگیز شد.

پاک کردن صورت مساله

شاید بتوان پذیرفت که گاه بعضی از زخم های تاریخی درون یک ملت پیش از آن که دو باره به یاد بیایند التیام بیابند. اما "فراموشی" تکیه گاه قابل اعتمادی نیست. به دو دلیل.

یکی به این خاطر که گاه فقط جرقه ای کافی است تا آتش های زیر خاکستر دو باره زبانه بکشند و تر و خشک را بسوزانند.

پاک کردن صورت مساله و راندن مشکل به پستوی "نمی بینم، پس نیست" می تواند در کوتاه مدت نیاز به چاره جویی های بنیادین را کمرنگ کند. اما در نهایت اوضاع را پیچیده تر و دشوارتر خواهد کرد.

دیگری به این دلیل که ما وارد جهانی شده ایم که از جهانی که قبلا داشتیم عمیقا متفاوت است. در این عصر، خاموشی و فراموشی – حتی اگر بخواهیم شان- امکان ندارد.

"آن دانش آموز افغانی که نتواند در یک فضای آزاد و مشترک با معلمان و هم صنفان خود به بحث در مورد رویدادهای تاریخی افغانستان بپردازد، با وحدت ملی هم به مثابه پدیده ای که بر فهم و احساس مشترک جمعی شهروندان بنا شده باشد بیگانه خواهد ماند."

امروز اطلاعات در شکل ها و اندازه های گوناگون با سرعتی باورنکردنی تولید، پخش و باز-تولید می شوند. اطلاعات تاریخی هم از این روند خارج نیستند و دیگر تن به پرده پوشی نمی دهند.

در ضمن، آن دانش آموز افغانی که نتواند در یک فضای آزاد و مشترک با معلمان و هم صنفان خود به بحث در مورد رویدادهای تاریخی افغانستان بپردازد، با وحدت ملی هم به مثابه پدیده ای که بر فهم و احساس مشترک جمعی شهروندان بنا شده باشد بیگانه خواهد ماند.

وحدت ملی اگر چیز مطلوبی است، جز از راه گفت وگوهای صریح در مورد گذشته تاریخی، وضعیت فعلی و چشم انداز آینده حاصل نخواهد شد.

این گفت و گوها ممکن است دشوار و پر تنش باشند؛ اما در غیبت معجزه ای که ناگهان افغان ها را به وضعیت درخشانی عبور بدهد (و این معجزه هرگز اتفاق نخواهد افتاد)، همین گفت وگوها و مواجهه ای شجاعانه با صفحه های سیاه تاریخ، خود می توانند گام های اولیه برای عبور از تیره بختی باشند.



:: برچسب‌ها: لا , عکس ها , طبیعت ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()